2011-05-13

Sovsäck

Häpp!

Letandet after sovsäck till BAMM har pågått till och från under ett tag. Kraven har varit minst sagt hårda.
Dröm-krav: Lätt som en plätt, varm som ett SPA och kostar en lax ;-)
Realistiska krav: Lätt på riktigt, bra komforttemp och bör inte kosta över 2000:-
Efter en del funderande och fillijockande på Internet sökandes efter lätta säckar, jämförelser av komforttempraturer m.m bestämde jag mig för att slå till på en Helium Solo Bag.

Sorterat på vikt, som är prio ett, ser vi att Helium Solo Bag ligger på top. Priset väl OK, och om man kollar på LIM100 med nästan samma LIM temp är den "bara" några hundralappar dyrare. LIM50 skulle kunna vara en kandidat om man inte är en fryslort. (Grön=Go stämmning, Röd=O-go stämmning)

Om man ändå kunde få se liknande uppställningar och grafiska layouter på webbbutikerna?
Helium Solo Bag, sprang jag på av en ren slump (som vanligt). När jag var runt till lite butiker och frågade efter en riktigt lätt sovsäck fick man tips på allt under kilot. Jag förklarade alltid vad säcken skulle användas till (vilken täving) och att jag letade efter en riktigt lätt säck med bättre komforttemp i sin viktklass än de andra, många föreslog LIM50 och LIM100, jag var skeptisk som vanligt.

Jag är 172 cm lång och den har bra passform. Den är specad till 185 cm, men så mycket längre vet jag inte om jag skulle vilja vill vara i den här sovsäcken. Säcken är förvånansvärt fluffig och fyllig. Komfortgränsen på 6 grader verkar lovande, kommer troligen att frysa ändå.









Färgen är inte oviktigt, den här är nyansen av orangne är riktigt snygg!!










Nu till den viktigaste delen! Vad väger den i verkligheten, utanför fabrikens magiskt låga dragningskraft, och specialtrimmade vågar? Jorrå, den väger som dom säger, 390 gram. Imponerande!









Kompresionspåsen väger 32 gram, känns lite mycket ;-). Den verkar stryktålig och även den av bra kvallitet.










Förvaringspåsen förblir ovägd. Sovsäcken kommer hålla till här större delen av året.








Säckarnas tempraturspecifikationer:
Haglöfs, LIM 100 - Comfort 12 C / LIM 8 C / Extreme -5 C
Haglöfs, LIM 50 - Comfort temp 16 C / LIM13 C / Extreme 1 C
Mountain Hardware, Phantom 32 reg. - Comfort 2 C / LIM -2 C / Extreme -17 C
Marmot, Arete reg. - Comfort 10,1 C / LIM 5,9 C / Extreme -7,9 C
Marmot, Plasma 30F reg. - Comfort 5,8 C / LIM 0,9 C / Extreme -14,4 C
Western Mountaineering, Highlite - Comfort 5 C / LIM 0 C / Extreme -15 C
Mountain Equipment, Xero 250 - Comfort 8 C / LIM 4 C / Extreme -10 C
Mountain Equipment, Helium Solo Bag - Comfort 13 C / LIM 9 C / Extreme -3 C

Wham BAMM!

5 comments:

NOLLKOLL said...

Tack för länkningen(!), vi la även upp en till er! Kan man förresten få önska test av ett lätt och prisvärt regnställ? :)

/Mathias – Team NOLLKOLL

Gramjägare said...

Kanon! :)

Ja, vi är åxo i tankarna kring regställ, och just nu är vi inne på det lätta och billiga
nr 276 byxa (212g medium) 329kr
nr 159 jacka (270g medium) 398kr
hos idefixteko.se

Men vi kommer nog posta något om vi gräver och hittar lite mer kandidater.

Anonymous said...

Jag får tacka för informationen, det verkar vara ett bra alternativ den där heliumsäcken.

/Daniel W

Snyggt avslut på blogginlägget ;)

Anonymous said...

Hallå! Är lite intresserad om du nu har ett utlåtande kring hur Helium Solo Bag funkar i praktiken? Är den kall..?

Gramjägare said...

@swedentrails : Jag är nöjd med säcken! Under BAMM2011 hade vi kyligt och blåsigt väder, men jag sov gott och det var någorlunda varmt och skönt, 2st i ett enmannatält gör saken lite varmare. Säcken höll sit torr och luftig! Jag har troligen köpt den "bästa" säcken en gramjägare kan ha utan att frysa för mycket ;)